Kaj je štirikolesni pogon? Opis in načelo delovanja

Kaj je štirikolesni pogon? Opis in načelo delovanja

Štirikolesni pogon je izraz, ki ga uporablja večina avtomobilskih proizvajalcev za opis pogona na štiri kolesa. Izraza AWD in 4×4 se prav tako uporabljata. Pri avtomobilih s štirikolesnim pogonom se lahko navor motorja prenese naenkrat na vsa štiri kolesa. To pomaga izboljšati terensko zmogljivost in rokovanje na drsečih površinah. Manevriranje vozila je prav tako izboljšano, kar vozniku pomaga pri ostrem zavijanju pri visokih hitrostih.

Kako deluje štirikolesni pogon

Zasnova sistema se lahko razlikuje od vozila do vozila, kjer je nameščen. Pogosti elementi so: razdelilno gonilo, pogonska gred, sprednji in zadnji kolesni diferencial in osne gredi.

Razdelilno gonilo razporedi navor motorja med osmi. Zobnik z manjšim dosegom je pogosto nameščen v njegovem ohišju. Ta zobnik se uporabi, ko je potrebno znatno povečanje navora, ki pride od motorja.

Glede na vrsto štirikolesnega pogona se lahko sprednje in zadnje osi povežejo na različne načine. Drsne zveze so nameščene na avtomobile z občasnim štirikolesnim pogonom. Lahko se vključi z gumbom, ki aktivira električni motor, ali z ročico. V določenem položaju zveza vključi ustrezne zobnike, s čimer rigidno poveže osi. Posledično se začnejo vrteti z enako hitrostjo, ne glede na trenje na cesti.

Razdelilna gonila v stalnem štirikolesnem pogonu vključujejo osrednji diferencial. Lahko je omejen drsni diferencial ali odprt diferencial. Slednji se zaklene ali elektronsko ali mehansko. Omogoči razporeditev navora motorja na kolesa z boljšim trenjem.

V primeru štirikolesnega pogona se druga os vključi z viskozno ali torno sklopko. Aktivira jo gerotorska črpalka ali električni motor.

Štirikolesni pogon na različnih avtomobilih

Ime VrstaNačini delovanjaZnačilnostiAvtomobili opremljeni s tem pogonom 
Command-TracObčasni Dvokolesni: le zadnja os je aktivirana.Štirikolesni: obe osi sta rigidno povezani.Nizko: štirikolesni pogon in prestava z nižjim razponom sta aktivirana.N: obe osi sta izključeni iz razdelilnega gonila.Osrednji diferencial ne obstaja.Štirikolesni pogon se lahko uporablja le na terenskih površinah.Ročica ali vrtljivo stikalo se lahko uporabita za preklop med načini.Jeep Cherokee XJ, KJ, SJ; Grand Cherokee ZJ; Comanche MJ; Liberty KJ; Wrangler YJ, TJ, JK, JL; Wagoneer SJ
M xDriveStalni s funkcijo dvokolesnega pogona Štirikolesni pogon: aktivna razporeditev moči med osmi.Sport: štirikolesni pogon s športnimi nastavitvami.Dvokolesni pogon: aktivirana je le zadnja os.Večlamelna torna sklopka z elektronskim vodenjem se uporabi kot Osrednji diferencial. Stopnja, do katere se zaklene, vpliva na razporeditev navora med osmi. Prilagodi jo sistem za nadzor stabilnosti.BMW М5 F90. 
Quattro generation V Stalni štirikolesni pogonAsimetričniTorsen z omejenim drsenjem T-3 diferencial razporedi navor motorja v določenem razmerju. Ob zaklepu lahko izenači hitrost vrtenja koles na obeh oseh.Audi RS4 B7 8ED; S6 C6 4FH.
Super SelectStalni s funkcijo dvokolesnega pogona 2H: le zadnja os je aktivirana.4H: viskozna sklopka omeji razporeditev navora med osmi.4HLc: osrednji diferencial se zaklene.2LLc: zaklep osrednjega diferenciala in zobnik z majhnim dosegom sta aktivirana.Razdelilno gonilo nudi tri načine delovanja v majhnem dosegu. Medosni zaklepni diferencial z viskozno sklopko je nameščen v notranjosti. Možno je tudi mehansko zaklepanje.Mitsubishi L200 KA, KB; Pajero Sport KH, KG; Pajero Pinin V60.

Komentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *