Kaj je Adblue: delo, stroški, uporaba

Kaj je Adblue: delo, stroški, uporaba

Dizelski motorji so zaradi vse večje težnje po čim manjših izpustih emisij CO₂ že nekaj časa na slabem glasu, zato proizvajalci dizelskih avtomobilov iščejo tehnološke rešitve za njihovo zmanjšanje. Ena izmed takšnih je tekočina AdBlue, ki omogoča, da dizli proizvedejo tolikšno količino dušikovega oksida, ki je še dovoljena po emisijski stopnji Euro 6. V sledečem članku vam bomo predstavili njene prednosti kot tudi slabosti.

Za boljše razumevanje si najprej oglejmo, kakšna je Adblue sestava, kako točno deluje in katere vse prednosti prinaša za dizle.

AdBlue

Na kratko povedano gre za raztopino iz vode in sečnine (amonijaka), ki pripomore k nižjemu izpustu škodljivih izpušnih plinov pri dizelskih motorjih. Ime AdBlue je pravzaprav ime blagovne znamke dizelske izpušne tekočine, ki jo proizvaja nemško združenje VDA (nem. Verband der Automobilindustrie). Dodatek je znan tudi pod imenom DEF (ang. diesel exhaust fluid). V kolikor ste v zadnjih nekaj letih kupili dizelsko vozilo, je verjetno, da je ta sistem že vgrajen v vaše vozilo. Zaradi stroge zakonodaje EU o emisijah izpušnih plinov (Euro 6 standard od leta 2015) je namreč v nekaterih državah vožnja s starejšimi dizli ponekod že prepovedana, po napovedih in sprejetih evropskih direktivah pa se bodo omejitve v prihodnosti še zaostrile.

V nove dizle se zato dodaja dodatek AdBlue, nestrupena tekočina v obliki sečnine, in sicer se ga vbrizga v izpušno cev med oksidacijskim in SCR-katalizatorjem. Shranjen je v samostojnem rezervoarju s kapaciteto 10–20 L, do izpušnega sistema pa je doveden preko posebne črpalke. Ta spojina (natančneje amonijak v njej) nato reagira z dušikovimi oksidi in jih več kot 90 % pretvori v okolju neškodljivi dušik in vodno paro. Proces čiščenja izpuha dušikovih oksidov imenujemo selektivna katalitična redukcija (ang. SCR – Selective catalytic reduction).

Brez te tekočine se sodobni dizelski motorji po nizkih emisijah izpušnih plinov ne bi mogli kosati z drugimi Euro 6 motorji ter dosegati trenutno veljavne emisijske stopnje Euro 6, saj ta namreč zahteva zmanjšanje strupenih izpuhov iz 180 mg/km (predhodni standard Euro 5) na 80 mg/km (najnovejši standard Euro 6). Ostale prednosti so še posredno manjša poraba goriva ter manjši izpust CO₂ za približno 7 %.

Kljub temu, da je tekočina AdBlue novost za nekatere voznike, je njena menjava oz. njeno dolivanje enostavno

Dizelska vozila, ki so opremljena s sistemom AdBlue, imajo na armaturni plošči opozorilno oznako, ki vas že približno 2000 km pred izpraznjenjem opozarja, da je tekočino potrebno doliti. Na koliko časa bo potrebno doliti Adblue tekočino je odvisno od več dejavnikov, in sicer od velikosti rezervoarja, sloga vožnje in porabe goriva (poraba tekočine znaša približno 5 % porabe goriva, kar v praksi pomeni približno 1,5 L tekočine AdBlue na 1000 km). Zavedati se je potrebno, da v kolikor SCR-katalizator deluje pravilno, je tudi poraba tekočine AdBlue večja. Če je poraba zelo majhna, to kaže na nepravilno delovanje.

Adblue cena

Cev za polnjenje se pri novejših dizlih nahaja pod pokrovom za dolivanje goriva. Tekočino lahko napolnite na bencinskih črpalkah ali pa kupite večlitrsko posodo (5 ali 10 L) v specializiranih spletnih trgovinah, kar predstavlja tudi manjši strošek (Adblue 10 L cena znaša približno 13 EUR). Na Adblue bencinskih servisih se Adblue črpalke po navadi nahajajo ob črpalki za točenje goriva za tovornjake (to omogoča tudi najcenejše dolivanje, in sicer je tu Adblue cena zgolj 0,70 EUR za liter).

Pred nakupom oz. dolivanjem se prepričajte, da tekočina ustreza standardu ISO22241. Znamka tekočine pri tem ne igra vloge. Poln rezervoar bi moral zadostovati za približno 10–15.000 km (odvisno od velikosti rezervoarja). Če tekočine popolnoma zmanjka, motorja ne bo več moč zagnati, kar je predpisano z zakonom (brez tekočine AdBlue SCR-katalizator namreč sploh ne deluje). Pri rednem servisu avtomobila tekočino AdBlue dotoči serviser sam, brez da bi ga na to morali opozoriti.

AUTODOC nasvet: V kolikor tekočino AdBlue dolivate sami, pri tem uporabljajte poseben ustnik, saj je odprtina za dolivanje majhna, kar otežuje izvedbo postopka. V nasprotnem primeru se lahko zgodi, da boste tekočino po nesreči polili po karoseriji, kar bi lahko povzročilo poškodbe laka avtomobila, saj je tekočina AdBlue korozivna. Najbolj varno pa je, da menjavo opravite v servisni delavnici. Pomembno je tudi, da tekočino shranjujete na primerni temperaturi (–11°C do 25 °C), saj bo le na ta način lahko ohranila svoje lastnosti tudi do dve leti.

Tudi sistem s tekočino AdBlue zahteva nekaj prilagoditev in ima poleg mnogih prednosti tudi nekaj slabosti

Kot vsak dodaten sistem tudi ta zahteva številne prilagoditve in dodatno konstrukcijo v vozilu – od dodatnega rezervoarja, sistema vbrizga, črpalke, napeljave, senzorjev, računalniškega nadzora itd., vse to pa poveča težo avtomobila in zavzema dodaten prostor v vozilu. Poleg tega je potreben tudi grelnik tekočine, ki poskrbi, da tekočina ne zamrzne (to se zgodi pri manj kot –11 °C). Poleg tega je potrebno upoštevati, da vsak dodaten sistem predstavlja možnosti za okvaro, ki terja ustrezno strokovno popravilo in vozniku lahko povzroči morebitne nevšečnosti ter stroške – npr. okvare senzorja NOx, senzorjev temperature ali nivoja tekočine AdBlue, grelcev, krmilne enote, poškodovan rezervoar, poškodovana napeljava itd.

Lahko bi rekli, da menjava tekočine AdBlue nekaterim voznikom predstavlja tudi dodatno skrb in sitnost, saj morajo skrbeti, da je njena količina vedno zadostna, brez nje pa vožnja dizla sploh ni mogoča. A kot smo že omenili, je njena menjava potrebna po 10.000 prevoženih kilometrih ali še kasneje, zato imajo voziki v primeru rednega vzdrževanja avtomobila zanjo dovolj časa in do popolne izpraznitve sploh ne pride.

Vsak dodaten strošek z avtomobilom za voznika seveda predstavlja slabost, zato ni nič drugače v primeru tekočine AdBlue. Več kot se vozite, večje stroške imate z njeno pogostejšo menjavo, njena poraba pa je seveda odvisna tudi od sloga vožnje. Kljub temu pa ta strošek ne moremo zares šteti kot velik izdatek, ki bi vas lahko močno udaril po denarnici.

AUTODOC nasvet: Tekočino AdBlue vedno nalivajte v njej namenjen rezervoar. Če jo po pomoti nalijete v rezervoar za gorivo, lahko to resno poškoduje motor. V tem primeru ne vklapljajte vozila, ampak ga čim prej odpeljite v servisno delavnico. To velja tudi za obraten primer, če npr. gorivo po pomoti nalijete v rezervoar za tekočino AdBlue.

ZAKLJUČEK: Zaradi vse bolj strogih predpisov glede dovoljenih emisij izpušnih plinov so pri dizelskih motorjih potrebne tehnološke prilagoditve, ki omogočajo, da dizli ostajajo konkurenčni na trgu. Tekočina AdBlue je pri tem zagotovo zelo učinkovita, kar kažejo tudi raziskave o primerjavah različnih dizelskih motorjev z in brez vgrajenega sistema za tekočino AdBlue. Ali bo tehnološki napredek dizelskih motorjev dovolj, da le-ti ostanejo konkurenčni tudi v prihodnosti, pa bo pokazal čas. Zagotovo pa lahko pričakujemo, da se bodo predpisi glede čim manjšega izpusta emisij izpušnih plinov zaostrovali tudi v prihodnje, kot je že določeno s Pariškim sporazumom in evropskimi podnebnimi in energetskimi cilji v letih 2020–2030.

Vaš profil je vaš osebni pomočnik

Lahko sledi stroškom avta, ohrani vpise avta in urnik menjave ter shrani priljubljene materiale, opombe in dokumente.