S hitrim napredkom tehnologije tudi armaturne plošče avtomobilov postajajo vse bolj digitalizirane in na njih se pojavljajo novi podatki in simboli, ki jih marsikateri voznik še ne pozna. Pogosto se zgodi, da mirno uživamo v vožnji in našo sproščenost prekini utripanje ene ali večih kontrolnih lučk. Včasih vzrok opozorilnega znaka takoj prepoznamo in nam ta tako ne povzroča veliko skrbi. Kaj pa, ko ni tako? Berite dalje in spoznali boste pomen vseh najpomembnejših kontrolnih lučk in tako še samozavestnejše uživali v vožnji.
Vsaka opozorilna lučka ne zahteva iste nujnosti ukrepanja. Ali veste, kakšne so razlike med njimi?
Kljub temu, da so podobe simbolov standardizirane, med posameznimi znamkami lahko varirajo, kar lahko povzroči začetno zmedenost pri vožnji z avtom, na katerega niste navajeni. Skupno vsem kontrolnim lučkam je, da nakazujejo na določene funkcije ali okvare, kar pripomore k ukrepanju in posledično varnosti potnikov ter pravilnemu delovanju avtomobila. Vsaka utripanje opozorilne lučke seveda še ne pomeni, da je prišlo do okvare katerega izmed sistemov, večina po nekaj sekundah tudi ugasne, zato je mnogokrat začetna panika odveč. Da bi vozniki reagirali kar se da pravilno, jih na vrsto oz. nujnost ukrepanja opozorja že sama barva kotrolnih lučk – tako kot na semaforju so te treh barv: modre, rumene in rdeče. Sicer redkeje, a pojavlja se tudi modra barva.
Kot nakazujejo že barve same, je pri rdečih lučkah potrebno takojšnje ukrepanje, saj le-te nakazujejo na večjo napako oz. okvaro, ki je lahko celo zelo nevarna ne le za voznika, temveč tudi za druge udeležence v prometu, zato je potrebno vozilo čim prej ustaviti oz. odpeljati v avtomehanično delavnico. Pri rumeni gre večinoma za javljanje napake, pri čemer je prav tako priporočen takojšen natančen pregled, a vožnjo lahko nadaljujemo. Pri zelenih in modrih lučkah gre po navadi za napotke, kako ravnati oz. obvestila, da je nekaj vključeno. Modra kontrolna lučka pomeni znak za vklopljene dolge luči.
AUTODOC nasvet: V primeru dvomov, kaj pomeni posamezna kontrolna lučka, natančno preverite priročnik za uporabo vozila. To bo preprečilo zmedenost ob prižigu nepoznane lučke in takojšnje primerno ukrepanje, s čimer boste poskrbeli za varnost sebe in ostalih udeležencev na cesti.
Rdeče kontrolne lučke na armaturni plošči, ki jih ne smete prezreti
Lučka za akumulator: Opozarja, da je vaš akumulator v slabem stanju in da v njem ni dovolj napetosti. Za to je več vzrokov, npr. lahko je vaš akumulator zastarel in je tako izgubil svojo zmogljivost, lahko pa ste padec napetosti v njem povzročili sami zaradi prižganega radia ali luči v času mirovanja vozila. Lahko gre tudi za težave pri polnjenju akumulatorja zaradi okvare alternatorja, zato je smiselno testirati oba. | |
Lučka za temperaturo motorja: Pomeni zvišano oz. previsoko temperaturo motorja in težave hladilnega sistema oz. pomanjkanje hladilne tekočine. To lahko povzroči resne poškodbe motorja. Vzroki so lahko številni – poškodovano tesnilo pokrova motorja, puščanje hladilne tekočine, pokvarjen/a hladilnik motorja, termostat, vodna črpalka itd. | |
Lučka za tlak motornega olja: Kaže na izgubo tlaka olja, kar pomeni, da ne prihaja do zadostnega mazanja delov motorja, kar lahko povzroči preveliko trenje v motorju in tudi njegovo odpoved. Tudi v tem primeru so vzroki lahko številni – poškodovano tesnilo pokrova motorja, izrabljeni batni obročki, nezadostno zatesnjen čep za menjavo olja itd. | |
Lučka ročne zavore: Sporoča, da je ročna zavora dvignjena. Ko jo sprostite, ugasne. Če se to ne zgodi, pomeni, da je ročna zavora pokvarjena. | |
Lučka za zračne blazine: Kaže na okvaro sistema zračnih blazin, kar pomeni, da se te v primeru trka morda ne bodo sprožile. | |
Lučka za varnostni pas: Opozarja vas, da vi ali vaš sopotnik ni pripet s pasom. | |
Lučka za parkirno zavoro: Prepričajte se, da je parkirna zavora sproščena pred speljevanjem. | |
Lučka za sistem ABS: Kaže na morebitno okvaro sistema proti blokiranju koles. Nedelujoč sistem ABS je velika grožnja varnosti v prometu, zato v primeru prižiga te lučke takoj ukrepajte in obiščite servisno delavnico. |
Rumene kontrolne lučke, ki zahtevajo vašo pozornost
Lučka za motor: Ta se prižge vsakič ob zagonu motorja, saj poteka samodiagnoza motorja. Če po zagonu motorja ne preneha svetiti ali če se prižge med vožnjo, to pomeni okvaro v delovanju motorja ali njegovih sorodnih sistemih, ki zahtevo čimprejšnjo ustavitev vozila in njegov pregled pri usposobljenemu strokovnjaku, saj so vzroki lahko številni (nizkokakovostno gorivo, okvara črpalke za gorivo, vžigalnih svečk, sistema za vžig, katalizatorja, senzorja za kisik, zamašitev filtra za gorivo itd.). Včasih utripanje te lučke ni zelo nevarno. Posebna pozornost je potrebna, ko skupaj z lučko za motor utripa še katera druga lučka (npr. za temperaturo motorja, nivo olja itd.) ali če opazite vibriranje motorja ali zavohate nenavaden vonj v kabini. | |
Lučka za nizek tlak v pnevmatikah: Potrebno je čimprejšnje ustrezno napolnjenje pnevmatik, saj je izguba tlaka v pnevmatikah nevarna za vožnjo, poleg tega pa se pnevmatike ob tem obrabljajo neenakomerno (ob straneh bolj kot na sredini), kar povzroči njihovo krajšo življenjsko dobo in povečano porabo goriva. Po navadi za rešitev težave zadošča obisk polnilne postaje. Priporočen tlak najdete v navodilih za uporabo vozila. | |
Lučka za obrabo zavornih ploščic: Obrabljene zavorne ploščice pogosto spremlja glasno škripanje, kar je znak, da jih je potrebno zamenjati. | |
Lučka za nizko raven tekočine za vetrobransko steklo: Temperature in vremenske razmere med vožnjo so nepredvidljive, zato je tekočino priporočljivo čim prej doliti. | |
Lučka za gorivo: Pogosta vožnja s praznim rezervoarjem je nevarna, saj lahko povzroči zamašitev vodov in filtrov za gorivo (nastajanje usedlin) ter pregrevanje in blokado črpalke. Ko lučka zasveti, pomeni, da motor porablja rezervno gorivo in lahko prevozi še okoli 60–100 km ali pa tudi manj. | |
Lučka za zagonsko segrevanje: Prižge se ob kontaktu. Če ne zasveti ali če sveti stalno, to kaže na napako v sistemu zagonskega segrevanja. | |
Lučka za prižgane zadnje meglenke: Te nadomeščajo zadnje luči v primeru zelo slabe vidljivosti. | |
Lučka za okvaro servo volana: Pri sistemih hidravličnega servokrmiljenja je pogost vzrok za prižig lučke nizka raven tekočine servo volana. V tem primeru morate takoj preveriti njeno raven in jo po potrebi doliti. Ne pozabite, da nizka raven tekočine pomeni prisotnost puščanja, ki ga je potrebno odpraviti čim prej. Če je težava v čem drugem, jo bo moral diagnosticirati usposobljeni strokovnjak. Ob prižigu lučke je vožnja še vedno mogoča, a oteženo obračanje volana zahteva dodatno previdnost. | |
Lučka za nepravilno delovanje žarometov: Po vsej verjetnosti je potrebna zamenjava žarnice žarometa. |
Zelene kontrolne lučke, ki opozarjajo, da je nekaj vključeno
Lučka za prižgane kratke oz. zasenčene luči. | |
Lučka za prižgane sprednje meglenke. | |
Lučka za vključen tempomat: Previdnost je potrebna le v primeru, če lučka zasveti, kljub temu da tempomata niste vključili. |
Kot lahko vidimo, vsi opozorilni znaki v avtu niso vedno razlog za preplah, saj so mnoge kontrolne lučke le informativnega značaja in ne zahtevajo ukrepanja, temveč zgolj opozarjajo voznika na določeno funkcijo v avtomobilu. V namen preverjanja stanja sistemov v avtu bodo ob vklopu kontakta nekaj sekund utripale in ugasnile ob vklopu motorja. Drugače je, če ne nehajo svetiti oz. če sveti več lučk hkrati. V tem primeru ne izgubljajte časa in zaradi lastne varnosti ter varnosti soudeležencev v prometu ustrezno ukrepajte.
- @user_25960011.09.2022 17:25Član
Pozdravljeni, pred nekaj urami je močno udarila strela. Bil sem na obisku, ko pa sem zelel oditi in zagnal avto, ročna ni popustila, ter na armaturki svetile in utripale skoraj vse opozorilne lučke....Zanima me kaj je narobe in kako dalje...
Hvala
Komentarji - 1