Motorna olja: vrste in znamke

Motorna olja: vrste in znamke

Kot voznik ste se zagotovo že večkrat srečali s pomenom motornega olja oz. preverili njegovo raven ali pa ga celo zamenjali. Gre za zelo pomembno tekočino, na katero pa vozniki nemalokrat pozabljajo, kar vodi v prenizko količino motornega olja ali pa njegovo izrabljenost in posledično slabše delovanje. Razkrili vam bomo, na kaj morate biti pri motornem olju najbolj pozorni in ostale informacije o različnih vrstah ter znamkah.

Motorno olje opravlja številne pomembne funkcije, ki so mnogim voznikom še vedno neznanka

Motorno olje opravlja številne pomembne funkcije

Najpomembnejša funkcija motornega olja je, da znatno zmanjša trenje med vsemi gibljivimi kovinskimi deli pogonskega sklopa motorja z notranjim izgorevanjem in tako podaljšuje njihovo življenjsko dobo ter dobo motorja. Prav tako zagotavlja ustrezno raven kompresije, odstranjuje nečistoče in kopičenje usedlin in jih odlaga v oljni filter, hladi motor, tako da odvaja toploto, in s tem preprečuje njegovo prezgodnjo obrabo. Mazanje kovinskih delov z oljem tudi preprečuje oksidacijo in posledično nastanek korozije. Rabljeno olje čez čas postane črno zaradi kopičenja saj, ki nastajajo pri zgorevanju – to je znak, da je čas za njegovo menjavo.

Če je olja premalo, motorna črpalka ne mora dobavljati olja v motor, posledično pade pritisk olja. Pri tem se zaradi pomanjkanja mazanja lahko poškodujejo številni deli, kot so ležaji, turbopolnilnik in na koncu celo motor, kar vas lahko močno udari po denarnici. Prevelika količina olja pa lahko povzroči okvaro filtra trdih delcev pri dizelskih motorjih, puščanje olja na tesnilih, ceveh itd.

Potrebno se je zavedati, da motorji sodobnih avtomobilov delujejo pod oteženimi pogoji in velikimi mehanskimi ter termičnimi obremenitvami, kar ima velik vpliv tudi na motorno olje in njegovo izrabo. Pogonski sklop deluje pod oteženimi pogoji predvsem pozimi, ko je temperatura ozračja zelo nizka (posledično motor potrebuje precej več časa, da ustvari ustrezno delovno temperaturo), pri vožnji v klanec in pri vožnjah na kratke razdalje do 10 kilometrov, ki ne zagotavljajo doseganja optimalne delovne temperature motorja. Le ugodna delovna temperatura pa lahko zagotovi ustrezno mazanje motorja in s tem njegovo učinkovito delovanje ter varno vožnjo.

AUTODOC nasvet: Pri vožnji na kratke razdalje (to velja predvsem za mestno vožnjo z veliko pospeški in ustavljanja) je poraba goriva večja, motor je bolj obremenjen, motorno olje se bolj iztroši, kar vodi v slabše mazanje pogonskih delov in celo poškodbe motorja. Zato pri takšnem stilu vožnje nikakor ne čakajte na priporočene servisne intervale menjave motornega olja, temveč poskrbite za njegovo predčasno menjavo.

Da bi se lahko odločili, katero olje je primerno za vaš avto, je dobro vedeti, na katere skupine ga delimo in katere njegove pomembne lastnosti vplivajo na delitev

Oznake motornega olja

Najosnovnejša delitev motornih olj je na tri skupine, glede na vrsto baznega olja (vsebnost 75–95 %), pridobljenega iz surove nafte, ter dodatkov, ki izboljšujejo lastnosti olja:

  • i Mineralna: Imajo visoko stopnjo viskoznosti, hitro izhlapijo in se kontaminirajo.
  • i Polsintetična: Vsebujejo večjo količino aditivov in so splošno bolj učinkovita od mineralnih.
  • i Sintetična: Imajo najboljše lastnosti in so bolj učinkovita od mineralnih in polsintetičnih zaradi lažjega zagona pri hladnem motorju, daljših intervalov menjave in boljšega izkoristka goriva. A potrebno se je zavedati, da bi pri starejših motorjih, ki delujejo z nižjim številom obratov, sintetična olja naredila več škode kot koristi.

Najpomembnejša lastnost olja je viskoznost. Ta nam pove, kako tekoče/gosto je olje oz. kako hitro se pretaka, spreminja pa se s temperaturo. Ta mora biti dovolj visoka za ohranitev mazalnega filma ter hkrati dovolj nizka, da olje lahko brez težav teče okoli delov motorja, ne glede na delovne pogoje. Razvrščamo jo po razredih, pri čemer se meri viskoznost pri posameznih temperaturah. Tako nam določen razred pove, ali se določeno motorno olje lahko uporablja v določenem letnem času oz. za koliko se viskoznost spremeni pri določenih temperaturnih spremembah.

 Viskoznostni razredi motornih olj, ki jih je vzpostavila družba SAE (ang. Society of Automotive Engineers), so sledeči (razdelimo jih lahko na tri večje kategorije, glede na letne čase): 
  • i 0W, 5W, 10W, 15W: Gre za zimska enorazredna olja, primerna samo za hladne temperature, zato tudi oznaka W (ang. „Winter“.). Številka pred W je deljiva s 5. Označuje viskoznost olja pri nizkih temperaturah. Gre za minimalno temperaturo pri kateri olje še lahko optimalno deluje pri hladnem zagonu. Pri razredu 0W ta temperatura znaša –40 °C. Pri vsakem naslednjem razredu je temperatura za 5 °C višja. Tako npr. pri razredu 5W znaša –35 °C. Nižja kot je številka, redkejše je olje in boljša je njegova zmogljivost pri nizkih temperaturah in hladnem zagonu (ker je olje bolj tekoče namreč hitreje pride do vseh potrebnih mazalnih mest).
  • i 20, 30, 40, 50, 60: Gre za letna enorazredna olja, pri čemer so olja viskoznosti 20, 30, 40 primerna za zmernejša podnebja, tista z viskoznostjo 50 in 60 pa za vroča podnebja in najzahtevnejše delovne pogoje. Ta olja so neučinkovita v zimskem času. Pomembno: Te številke ne označujejo maksimalne zunanje temperature, temveč viskoznost (gostoto) olja pri normalni delovni temperaturi motorja (t.j. 100 °C).
  • i 5W-30, 10W-40, 20W-50 itd.: Gre za celoletna večrazredna olja. So najsodobnejša in trenutno najpogostejša, saj so primerna za vse letne čase. Pri označevanju teh olj sta hkrati navedeneni obe prej omenjeni oznaki.

AUTODOC nasvet: Izbira stopnje viskoznosti je povezana s konstrukcijo motorja in priporočilom proizvajalca, upoštevajoč podnebno območje. Za natančna priporočila si oglejte vaš priročnik za uporabo vozila. Sodobni avtomobili imajo običajno eno primarno stopnjo viskoznosti, ki je najpogosteje priporočena za temperaturno območje med –30 in +40 °C, kar ustreza tudi slovenskemu podnebju (npr. motorno olje 5W30). Načeloma so za Slovenijo priporočene naslednje stopnje viskoznosti: Za avtomobile starejše generacije iz 90. let – motorno olje 15W40 ali motorno olje 10W40, za avtomobile, izdelane po letu 2000 – motorno olje 5W-30 ali motorno olje 5W40. Ne pozabite, da uporaba najnovejših olj morda ni najboljša izbira za starejši avto.

Poleg zgoraj omenjenih dveh delitev, obstajajo še druge, bolj natančne delitve, ki olja z ustreznimi oznakami razvrščajo po kakovosti

 Enega izmed najbolj razširjenih standardov, glede učinkovitosti maziv, je postavil inštitut API (ang. American Petroleum Institute): 
  • i Črka „S“ za olja bencinskih motorjev: S-črki sledijo črke po abecednem vrstnem redu. Za uporabo so trenutno v večini držav dovoljena olja s sledečimi štirimi oznakami: SJ (za motorje, proizvedene pred l. 2001), SL (za motorje, proizvedene pred l. 2004), SM (za motorje, proizvedene pred l. 2010), SN (predstavljeno l. 2010), SN PLUS ter SP (od maja 2020). Vsaka naslednja zaporedna črka pomeni olje višje kakovosti in učinkovitosti.
  • i Črka „C“ za dizelske motorje: razredi, ki so trenutno v uporabi, so CH, CI, CJ, CK. Vsaka naslednja črka označuje bolj kakovostno olje. Trenutno najvišja oznaka je CK-4. Številka 4 pomeni štiritaktna vozila. Pri dizlih obstaja tudi kategorija FA-4.

*Univerzalna olja, primerna za uporabo v bencinskih in dizelskih motorjih, imajo dvojne oznake, na primer CK-4/SN.

Pomembna je tudi delitev motornih olj na razrede s strani organizacije ACEA (fran. Association des Constructeurs Européens d’Automobiles), ki združuje 15 najpomembnejših evropskih proizvajalcev motornih vozil. Vsaka specifikacija ACEA je sestavljena iz črke ali črk, ki označujejo razred in številke, ki določajo kategorijo. Obstajajo ločene kategorije za olja z različnimi nameni ali za različne uporabe znotraj istega razreda (za izpolnjevanje zahtev različnih motorjev).

 V grobem so oznake motornega olja sledeče: 
  • i A: Kategorija bencinskih motorjev, ki vključuje tri podrazrede – A1, A3, A5, pri čemer ima A5 najmanjšo viskoznost in najvišjo ekonomičnost porabe goriva.
  • i B: Kategorija dizelskih motorjev, ki vključuje štiri podrazrede – B1, B3, B4, B5, pri čemer B5 označuje najmanjšo porabo goriva.
  • i C: Kategorija olj za kompatibilnost s katalizatorjem bencinskih in dizelskih motorjev.
  • i E: Kategorija olj za težke dizelske motorje.

Omembe vredna je tudi razdelitev po kategorijah združenja ILSAC (ang. International Lubricant Specification Advisory Committee). Ta temelji na standardih API, določa pa tudi dodatne zahteve glede učinkovitosti. Olja so označena z GF-x, pri čemer x pomeni številko. Trenutno aktualne so oznake GF-5 (zastarela bo maja 2021), GF-6B ter GF-6A.

 Za pravilno razumevanje napisanega si oglejmo primer oznake motornega olja „ARAL High Tronic“ z razlagami. 
  1. 5W-40: Ta oznaka SAE nam pove, da gre za celoletno olje, primerno za temperaturni razpon od –35 °C do +40 °C, kar ustreza zmernemu evropskemu podnebju.
  2. Tehnologija sinteze: Gre za sintetično olje, ki ima številne prednosti pred polsintetičnimi in mineralnimi.
  3. C3: Ta oznaka ACEA nam pove, da je olje združljivo s katalizatorji v vozilih s filtrom trdih delcev in tristopenjskih katalizatorjih v visoko zmogljivih dizelskih in bencinskih motorjih z minimalno strižno (HTHS) viskoznostjo 3,5 mPa.s.
  4. SN/CF: Ta dvojna oznaka API nam pove, da je olje primerno za uporabo v dizelskih in bencinskih motorjih.

Danes je na trgu veliko kakovostnih in tudi manj kakovostnih olj po različnih cenah, zato odločitev za najboljše motorno olje ni vedno enostavna.

 Na spodnjem seznamu vam predstavljamo nekaj dobrih izbir olj, primernih za vse sezone: 
  1. Shell Helix Ultra 5W-40: To je premium sintetično olje z inovativno Shell PurePlus tehnologijo, primerno za bencinske in dizelske motorje. Odlikujejo ga izjemne zaščitne in čistilne lastnosti. Tehnologija aktivnega čiščenja pomaga izboljšati zmogljivost in življenjsko dobo motorja. To motorno olje Shell deluje v razponu –35 °C do +40 °C.
    Najboljše motorno olje Shell Helix Ultra 5W-40
  2. TOTAL Quartz, 9000 5W-40: Sintetično olje za vse bencinske in dizelske motorje brez filtra trdih delcev. Primerno je za različne načine vožnje v vseh pogojih delovanja. Odlikujejo ga tudi dobre čistilne lastnosti in izjemno stabilen mazalni film tudi pri hladnem zagonu. Na voljo je po ugodni ceni.
    Najboljše motorno olje TOTAL Quartz, 9000 5W-40
  3. Mobil 1 ESP 5W-30: To olje je združljivo z najnovejšimi filtri trdnih delcev in katalizatorji za bencinske motorje. Zagotavlja vrhunsko zmogljivost in zaščito ter izboljšano učinkovitost porabe goriva. Priporočljivo za vse vrste sodobnih motorjev vozil, zlasti za zmogljive bencinske in dizelske motorje najnovejših osebnih avtomobilov, vozil SUV in kombijev.
    Najboljše motorno olje Mobil 1 ESP 5W-30
  4. Aral Super Tronic Longlife 3 5W-30: Zanesljivo ščiti pred obrabo tudi pri največji obremenitvi motorja in omogoča zanesljiv mazalni film ter varčno porabo goriva. Formulacija z nizko vsebnostjo pepela (nizka vsebnost SAPS) podaljša življenjsko dobo filtra za trdne delce v dizelskih motorjih. Razvito posebej za najnovejše evropske avtomobile, zlasti VW in Mercedes-Benz.
    Najboljše motorno olje Aral Super Tronic Longlife 3
  5. Castrol EDGE Professional, LongLife III 5W-30: Visoko zmogljivo motorno olje Castrol 5W30 za osebne avtomobile, ki zagotavlja izjemno zmogljivost motorja tudi pri kritičnih obremenitvah. Gre za olje, ki je bilo razvito v sodelovanju s podjetjem VW za najnovejšo generacijo motorjev. S tehnologijo Fluid Strength Technology TM je najmočnejša in najnaprednejša linija izdelkov motornih olj Castrol. Odobren je za uporabo v vozilih VW in v vozilih Porsche. Sodi v višji cenovni razred.
    Najboljše motorno olje Castrol EDGE Professional
  6. Elf Evolution, 700 STI 10W-40: Gre za polsintetično olje, ki je cenovno ugodnejše. Deluje v razponu –30 °C do +40 °C. Za bencinske in dizelske motorje brez filtra trdih delcev. Primeren je za vse delovne razmere in se uporablja v starejših modelih vozil z bencinskimi in dizelskimi motorji. Primeren je za vse delovne razmere in omogoča visoko zmogljivost v celotnem intervalu menjave.
    Najboljše motorno olje Elf Evolution, 700 STI 10W-40

Ostale priljubljene znamke motornih olj so še Liqui Moly, Motul, Mannol itd.

Zadostna količina motornega olja je za avto izjemno pomembna. Ali veste, kako jo preveriti?

Moderna elektronika nas sicer opozarja na tlak, temperaturo in prenizek nivo olja, a to nam ne pove ničesar o njegovi dejanski kakovosti v avtomobilu. Na žalost raziskave kažejo, da je klasičen pregled z merilno palico veliko voznikov že opustilo. Res je, da je bilo pri starejših avtomobilih motorno olje potrebno menjati veliko pogosteje in da so se do danes servisni intervali občutno podaljšali – menjava motornega olja je pripročljiva na približno vsake 30.000 kilometrov – a vseeno obstajajo dobri razlogi, zakaj je pametno vsaj enkrat mesečno preverjati njegovo raven.

Sami preveriti nivo motornega olja s šipko

Danes so redki vozniki, ki znajo sami preveriti nivo motornega olja s šipko. Vzrok za to je verjetno tudi dejstvo, da imajo sodobni avtomobili vgrajeno elektronsko merjenje nivoja olja, pri čemer se njegova raven prikaže na armaturni plošči.

 Postopek klasičnega preverjanja je sledeč: 
  1. Avto parkirajte na ravni površini in s preverjanjem začnite, kot je motor še topel, ne sme pa biti zelo vroč. V ta namen po izklopu motorja počakajte približno 10 minut, da se olje vsede.
  2. Vzemite čisto svetlo krpo in najdite mesto, kjer je locirana šipka oz. merilna palica za olje. Potegnite jo ven, obrišite do suhega in jo nato še enkrat potisnite v odprtino. Bodite previdni, da pri tem ne uporabite prevelike sile, saj jo ta lahko poškoduje.
  3. Šipko nato ponovno izvlecite ven in odčitajte nivo motornega olja. Ta bi moral biti nekje med oznakama „MIN“ in „MAX“. Najbolje je, da opravite vsaj dve zaporedni meritvi. Če je motorno olje črno, to pomeni, da ga je treba zamenjati, prav tako kot tudi oljni filter. Če je olja premalo, ga je potrebno doliti (približno 2 dcl naenkrat).

AUTODOC nasvet: Priporočamo, da imate ustrezno olje vedno pri roki, predvsem ko se odpravljate na daljšo pot. Na njegovo pomanjkanje vas bo opozarila tudi kontrolna lučka za tlak motornega olja oz. še prej – ropotanje motorja. Pomembno je, da dolijete enako olje, kot je bilo uporabljeno pri servisu. Ne pozabite, da lahko mešamo le olja istih viskoznih gradacij. Izbira iste znamke pri tem ni bistvenega pomena. Pomembne so specifikacije olja, predpisane s strani proizvajalca. V primeru dvomov preverite priročnik za uporabo vozila.

Tudi menjava olja sodi med najosnovnejša opravila vzdrževanja avtomobila in z nekaj veščinami jo lahko opravite tudi sami

Menjava olja

Menjava je potrebna na približno 15.000–20.000 km. Pri tem pa ne pozabite tudi na menjavo oljnega filtra (na približno 15–30.000 km), ki jo je potrebno opraviti hkrati z menjavo olja.

 Koraki menjave olja in oljnega filtra so naslednji: 
  1. Prepričajte se, da imate potrebna orodja oz. opremo: Ustrezno motorno olje in oljni filter, čep in tesnilo čepa oljnega korita, posebno orodje za menjavo oljnega filtra, posodo za staro olje, lijak za olje, navorni ključ in ragljo ter zaščitne rokavice.
  2. Poskrbite, da bo pogonski agregat topel, saj je puščanje toplega olja veliko lažje.
  3. Pod motor postavite posodo za staro olje. Motor mora pri tem stati vodoravno. Odvijte čep oljnega korita in pustite, da staro olje popolnoma odteče v posodo. Ne dotikajte se vročih delov, saj se lahko opečete.
  4. Odstranite star filter olja. V posodo za staro olje bo pri tem odtekla še preostala tekočina.
  5. Obrišite prostor, kjer je nameščen filter, ter čep za izpust olja. Pripravite nov oljni filter in novo olje. Z oljem namažite tesnilo novega filtra ter nato novi filter privijte in zategnite. Ne uporabite prevelike sile, saj to lahko povzroči poškodbe tesnila.
  6. Zopet privijte čep za izpust olja. Dobro je, da zamenjate njegovo podložko.
  7. V zadnjem koraku nalijte primerno količino motornega olja. V ta namen odvijte pokrovček in v odprtino vstavite lijak, ki bo preprečil polivanje olja. Na koncu privijte pokrovček in zaženite pogonski agregat. Po nekaj minutah ugasnite motor in ga nato še enkrat prižgite in preverite, ali je nivo olja primerno.

ZAKLJUČEK: Menjava motornega olja lahko vašemu avtu prinese za približno 5 % več pogonske moči in lahkotnejše delovanje motorja ter seveda manjše trenje motorja. Kakovost olja mora biti prilagojena zmogljivosti vašega motorja, a hkrati se je potrebno zavedati, da najdražje olje ne pomeni vedno najboljše izbire, prav tako kot tudi poceni motorno olje ne pomeni najslabše. Izbiro je potrebno prilagoditi starosti in potrebam motorja. Na varni strani boste, če boste pri menjavi in izbiri olja upoštevali oznake na embalaži in jih nato primerjali s specifikacijami vašega motorja.

Vaš profil je vaš osebni pomočnik

Lahko sledi stroškom avta, ohrani vpise avta in urnik menjave ter shrani priljubljene materiale, opombe in dokumente.