Kako preveriti in zamenjati tekočino menjalnika

Kako preveriti in zamenjati tekočino menjalnika

Olje menjalnika opravlja zelo pomembne naloge. Maže stične elemente menjalnika, odstranjuje umazanijo in ostanke obrabe ter pomaga pri hlajenju. V avtomatskem menjalniku ta delovna tekočina tudi prenaša navor med komponentami pretvornika navora. Zato večina avtomobilskih proizvajalcev priporoča spremljanje nivoja in stanja tekočine menjalnika v menjalniku. Povedali vam bomo, kako preveriti njegov nivo v različnih vozilih in tudi govorili o situacijah, ko ga je morda potrebno zamenjati.

Kakšni so simptomi slabe tekočine menjalnika?

 Sledeči znaki kažejo, da ni dovolj olja v menjalniku ali da je čas za njegovo menjavo: 


  • nenavadni zvoki in vibracije pri prestavljanju;
  • pozimi lahko izkusite težave s prestavljanjem, ko se sestav še ni popolnoma ogrel;
  • dinamika se lahko poslabša v vozilih z avtomatskim menjalnikom;
  • trzanje pri prestavljanju;
  • zakasnitev pri prestavljanju;
  • avtomatski menjalnik prestavlja navzgor ali navzdol, ko ne bi smel.

Kako preveriti nivo tekočine menjalnika?

 Za preverjanje nivoja olja v ročnem menjalniku naredite sledeče: 
  1. Pripravite vsa potrebna orodja in kemikalije: ključ, WD-40, žičnata krtača, čiste krpe ali papirnate brisače. Morda boste potrebovali tudi olje – uporabiti morate enakega, kot je trenutno v menjalniku. Podatki o uporabljeni tekočini za vaš model avtomobila bi morali biti navedeni v priročniku vozila. Če ni, poiščite strokovno pomoč.
Pripravite vsa potrebna orodja in kemikalije
  1. Postavite vaš avtomobil na dvigalo za vozila ali nad kontrolni jašek. Če nimate takšne opreme in ima vaš avtomobil sprednji pogon, odstranite levo sprednje kolo, da lahko dostopate do kontrolnega okna, ki se nahaja na ohišju menjalnika.
  2. Uporabite parkirno zavoro.
  3. Če ste ravnokar ugasnili motor, počakajte nekaj minut, da se olje iztoči v posodo.
  4. Očistite pokrov nastavka za polnjenje in območje okoli njega z žičnato krtačo. Obrišite s čisto krpo in topilom. To bo pomagalo, da se izognete vdoru umazanije v enoto.
Očistite pokrov nastavka za polnjenje in območje okoli njega z žičnato krtačo
  1. Odvijte pokrov, ki zakriva odprtino. Če se zatakne, uporabite WD-40, da ga sprostite.
Odvijte pokrov, ki zakriva odprtino
  1. Preverite, koliko olja je v menjalniku. Njegov nivo mora doseči spodnji rob odprtine.
  2. Po potrebi dolijte olje z uporabo brizge.
Po potrebi dolijte olje z uporabo brizge
  1. Obrišite oljne madeže na ohišju menjalnika s krpo ali papirnato brisačo.
  2. Privijte pokrov.
  3. Namestite vse enote na njihova mesta v obratnem vrstnem redu.
Avtomatski menjalniki imajo običajno merilno palico za nadzor nivoja tekočine avtomatskega menjalnika (ATF).
 Postopek pregleda je sledeč: 
  1. Parkirajte vaše vozilo na ravno površino.
  2. Odprite pokrov motorja.
  3. Poiščite merilno palico menjalnika. Običajno je njen ročaj svetle barve, pogosto oranžne. Po potrebi poglejte v priročnik vozila za točno lokacijo merilne palice.
  4. Zaženite motor. Naj nekaj časa deluje, da se ogreje. 
  5. Če ne opravite testiranje takoj po vožnji, prestavite v vse načine in v vsakem držite ročico okoli tri sekunde. To vam bo pomagalo, da razporedite tekočino menjalnika po vseh kanalih.
  6. Prestavite ročico v položaj “Park” ali “Nevtralno”, odvisno od modela vozila. Točen položaj prestavne ročice je pogosto naveden na merilni palici.
  7. Uporabite parkirno zavoro.
  8. Posvetujte se s priročnikom vozila, da izveste, ali mora motor delovati ali mora biti ugasnjen za pregled. Zlasti pri nekaterih Acura in Honda modelih mora biti po segretju motor ugasnjen.
  9. Vzemite merilno palice iz menjalnika in jo obrišite s čisto krpo, ki ne pušča vlaken.
  10. Vstavite merilno palico vse do konca, nato jo ponovno vzemite ven.
  11. Oglejte si merilno palico. Na njej boste videli dve oznaki. Prva kaže nivo tekočine menjalnika v hladnem motorju in druga – v ogretem motorju. Običajno imajo ustrezne oznake: ali “cold” in “hot” ali številke, ki označujejo temperaturo. Ker je vaš motor zdaj ogret, mora biti sled olja na merilni palici na oznaki “hot” ali višje temperature, vendar ne nad njima. Ni priporočljivo meriti nivo tekočine menjalnika na hladnih motorjih, saj rezultati ne bodo točni.
  12. Po potrebi dodajte ATF v menjalnik. Za to ugasnite motor in uporabite lijak.
  13. Počakajte, da olje izteče v oljno posodo.
  14. Zaženite motor in ponovno preverite nivo tekočine menjalnika.
Nekateri modeli, kot so BMW E46, BMW E39, Audi A4, Audi A6, Volkswagen Passat so na primer opremljeni z menjalniki, ki nimajo merilnih palic.
 Za pregled, ali so dovolj polni ali ne, naredite sledeče: 
  1. Ogrejte menjalnik na delovne temperature, tako da prevozite okoli 15 kilometrov.
  2. Vozilo postavite na dvigalo, kontrolni jašek ali dvižno rampo, da boste lahko dosegli spodnji del vozila.
  3. Zaženite motor.
  4. Prestavite prestavno ročico v ustrezen način – “Park” ali “Nevtralno”.
  5. Odvijte kontrolni čep na dni menjalnika. Če tekočina izteka iz odprtine, je ni potrebno dolivati. Privijte pokrov nazaj.
  6. Če nič ne izteka, to pomeni, da ni dovolj olja.
  7. Skozi nastavek za polnjenje dolijte nekaj ATF s posebno črpalko ali cevjo in lijakom, dokler ne začne odtekati skozi kontrolno odprtino.
  8. Zaprite odprtino s pokrovom.
  9. Zaženite motor.
  10. Odvijte pokrov ponovno in ponovite postopek z dolivanjem.
  11. Takoj ko začne ATF ponovno iztekati, zaprite odprtino.
  12. Prestavite prestavno ročico skozi vse načine.
  13. Odprite kontrolno odprtino in dolijte tekočino še zadnjič.
  14. Privijte tako kontrolni čep kot čep za polnjenje.
  15. Obrišite madeže iz menjalnika.

Kdaj je potrebno zamenjati tekočino menjalnika?

Priporočljiva je menjava olja pri ročnem menjalniku vsakih 80.000-100.000 km ali po 5 letih delovanja, kar se zgodi prej. Pri polavtomatskih menjalnikih se tekočino menja vsakih 60.000 km. Interval menjave olja za avtomatske menjalnike različnih zasnov se razlikuje še bolj – od trideset do nekaj sto tisoč kilometrov. Točni intervali menjave za vaš model vozila so navedeni v priročniku lastnika.

 Včasih tekočina menjalnika izgubi svoje lastnosti, preden je čas za to. To je posledica: 


  • Agresivne vožnje.
  • Vleke težke prikolice.
  • Predolgo vrtenje koles v prazno na spolzkih površinah.
  • Neprimeren ATF.
  • Predolga vožnja v prometnih zastojih v vročem vremenu.
  • Napačno prestavljanje.

Zato ob vsakem pregledu nivoja olja, kanite kapljico tekočine menjalnika na robček in si oglejte madež. Ne sme vsebovati tujih snovi. Črni ostanki na merilni palici, močan vonj po zažganem, motnost ali znatna sprememba barve, na primer, če je olje, ki je bilo rdeče ali rumeno, postane temno rjavo ali črno, so nadaljnji znaki, da je tekočina dotrajana.

Kako sami zamenjati olje menjalnika?

 Za menjavo olja menjalnika v ročnem menjalniku, naredite sledeče: 
  1. Izvedite, koliko olja menjalnika sprejme vaš menjalnik. Ta podatek lahko najdete v priročniku vozila. Poleg zahtevane količine tekočine, odvisno od zasnove vozila, boste potrebovali tesnilo ali O-obroček posode menjalnika za odtočni čep, posodo, da boste ujeli rabljeno olje, lijak in cev ali brizgo, krpo in ključe za odvijanje pritrdilnih elemenotv.
  2. Pred začetkom se peljite 5-10 km, da se olje ogreje in postane manj viskozno: lažje ga bo iztočiti.
  3. Avto postavite na avtomobilsko dvigalo, kontrolni jašek ali dvižno rampo. Po potrebi zavarujte kolesa z zagozdami za kolesa.
Avto postavite na avtomobilsko dvigalo
  1. Odstranite drsno ploščo.
  2. Namestite posodo pod posodo za olje.
Namestite posodo pod posodo za olje
  1. Odstranite odtočni čep (na primer pri Renault Megane, Audi 100 in Audi A6) in pustite, da tekočina menjalnika izteče. Če ni odtočnega čepa (kot pri Opel Astra ali Chevrolet Lacetti na primer), sprostite pritrdilne elemente oljne posode, počakajte, da olje izteče, in odstranite komponento z nagibanjem zelo previdno na eno stran.
Sprostite pritrdilne elemente oljne posode
  1. S čistilom za zavore odstranite umazanijo iz sedeža za namestitev posode ali navojev čepa.
Odstranite umazanijo iz sedeža za namestitev posode ali navojev čepa.
  1. Če ste med delom odstranili oljno posodo, očistite stične površine ostankov starega tesnila, obrišite jih s topilom, namestite novo tesnilo z uporabo tesnilne mase. Namestite oljno posodo nazaj na njeno mesto.
Namestite novo tesnilo z uporabo tesnilne mase
  1. Če ste odstranili čep, zamenjajte njegov O-obroček in z njim zaprite odprtino za iztekanje olja.
  2. Uporabite cev in lijak za dolivanje zahtevane količine tekočine v menjalnik skozi odzračevalnik. Lahko jo nalijete tudi z brizgo skozi kontrolno odprtino.
  3. Ponovno sestavite vse v obratnem vrstnem redu.
ATF pri avtomatskem menjalniku je potrebno zamenjati v delavnici. Ne boste mogli odstraniti vsega olja sami. Za njegovo črpanje se uporabi posebna oprema, ki jo imajo le v delavnicah za popravilo avtomobilov.

Zaključek

Pravočasna menjava tekočine menjalnika in njeno dolivanje bosta znatno pomagala podaljšati servisno dobo manualnega in avtomatskega menjalnika ter zagotovila njuno dolgo in stabilno delovanje. Sledite našim nasvetom in lahko boste preverili nivo in kakovost olja sami, da se odločite, kaj storiti potem.

[Total: 0   Average: 0/5]