Zračne blazine: kaj je pomembno vedeti

Zračne blazine: kaj je pomembno vedeti

Že več desetletij proizvajalci avtomobil aktivno delajo na zmanjševanju tveganja za resne poškodbe v prometnih nesrečah. Ena boljših rešitev na tem področju so zračne blazine, ki so odgovorne za milijone rešenih življenj. Po podatkih ameriškega inštituta Insurance Institute for Highway Safety so zračne blazine zmožne zmanjšati verjetnost smrtnega izida za tretjino in včasih za polovico. Vendar so lahko ob nepravilni rabi tudi nevarne. Tukaj vam bomo povedali, kako zračne blazine delujejo, kako se jih uporablja in v katerih primerih jih je potrebno izključiti.

 8 zanimivih dejstev o zračnih blazinah 

  1. Prve patente na zračne blazine sta istočasno registrirala Walter Linderer iz Nemčije in John Hetrik iz ZDA leta 1951. Napravi, ki sta ju zasnovala sta uporabljali stisnjen zrak za napihovanje. Zaradi izredno počasne aktivacija in posledično slabšega delovanja, se novost ni razširila. 
  2. Leta 1963 je Japonec Yasuzaburou Kobori namesto stisnjenega zraka uporabil eksplozivno polnjenje. Vendar je zaradi zakonov o požarni varnostni Koborijeva rešitev naletela na mnoge omejitve, zato so se nadaljnje raziskave na tem področju ustavile. 
  3. Leta 1968 je izumitelj Allen Breed predstavil prvi senzor udarca za zračno blazino, ki je omogočal samodejno sproženje sistema. 
  4. Prvi masovno proizveden avtomobil s prednjo zračno blazino je bil ameriški Oldsmobile Toronado 1973. V Evropi so inovacijo predstavili pri Mercedez-Benz razredu S leta 1980.
  5. V različnih časih so mnogi znani proizvajalci avtomobilov razvijali to tehnologijo:
    • Leta 1994 je podjetje Volvo začelo nameščati stranske zračne blazine v svoja vozila. Te zračne blazine so bile namenjene zaščiti medenice, prsnega koša in trebuha ter preprečevanju vdora ostrih predmetov v potniški prostor.
    • Leta 1996 je korejski proizvajalec KIA začel uporabljati kolenske zračne blazine namenjene zaščiti spodnjih človeških okončin.
    • Leta 1998 sta Toyota in Volvo ponudila posebne zavese, ki so preprečile poškodbe glave v primeru bočnih udarcev in nesreč s prevračanjem. Poleg njihovih glavnih funkcij so naprave, ki sta jih tovarni proizvajali preprečile vdor razbitega stekla v avtomobil in izmet potnikov.
    • Leta 2009 je Toyota predstavila še eno rešitev – osrednjo zračno blazino. Njena funkcija je zaščita voznika in sopotnikov pred sekundarnimi poškodbami, do katerih na primer pride ob udarcih drug ob drugega.
    • Leta 2012 je Volvo začel skrbeti tudi za pešce z namestitvijo napihljive naprave pod pokrov motorja.
    • Enako je leta 2012 v Evropi podjetje Ford predstavilo varnostne pasove z vgrajenimi napihljivimi elementi. Zagotavljajo bolj enakomerno razporeditev sile udarca, kar zmanjša tudi verjetnost hujših poškodb, zlasti za otroke.
  6. Danes maksimalno število napihljivih naprav v avtomobilu lahko doseže število 14.
Danes maksimalno število napihljivih naprav v avtomobilu lahko doseže število 14
  1. Vreča naprave ostane zložena dolgo časa. Da bi preprečili zlepljenje zgibov, proizvajalci uporabljajo smukec ali škrob kot mazivo: te snovi so vidne tudi v potniškem prostoru, ko se sistem sproži. 
  2. Ponavadi popolna aktivacija zračne blazine traja od 0,01 do 0,05 sekund. Človek potrebuje več časa, da pomežikne: v povprečju en mežik traja 0,05 sekunde.

 9 AUTODOC nasvetov za pravilno rabo zračnih blazin 

  1. Vedno uporabite varnostne pasove. Zračna blazina ni njihova zamenjava temveč le dodatek. Med sproženjem se premakne proti človeku s hitrostjo 300 km/h. Če nimate pripetega varnostnega pasu, lahko utrpite hude poškodbe.
  2. Nastavite sedež. Razdalja med voznikom in središčem volana mora biti vsaj 25 cm. Zato je potrebno premakniti sedež nazaj ali prilagoditi njegov naklon. Lastniki avtomobilov prejšnjih generacij s sedeži, ki nimajo na voljo širokega razpona nastavitev, lahko uporabijo posebne podaljške za pedale za bolj udobno vožnjo.
Nastavite sedež
  1. Prepričajte se, da je vaša poza pravilna. Vozniki in sopotniki morajo sedeti na sredini sedežev, pokonci in naslonjeni na naslonjalo. Stopala morajo biti na tleh. Prepovedano se je naslanjati na zračno blazino: največja moč napihovanja in vroči plini lahko povzročijo poškodbe. Poleg tega se je prepovedano naslanjati na okna, zlasti otroci.
  2. Prepričajte se, da na poti aktivacije zračne blazine ni ovir. Deli prevlek za sedeže: lahko popolnoma ali delno ovirajo delovanje stranskih zračnih blazin. Ne shranjujte težkih ali ostrih predmetov v predalih vrat: lahko povzročijo poškodbe v primeru sprožitve sistema. Iz istega razloga je prepovedano v naročju držati torbe ali druge predmete.
  3. Ne nameščajte otroškega sedeža na sprednji sedež. Prevoz otrok pod 12 leti je priporočljiv na zadnjih sedežih. To je v nekaterih državah obvezno. Če morate namestiti otroški sedež na sprednjem sedežu, ga premaknite čim bolj nazaj in izklopite sistem, če je to potrebno. V večini sodobnih vozil je izklop samodejen.
Ne nameščajte otroškega sedeža na sprednji sedež
  1. Noseče ženske v zadnjem tromesečju naj ne bi odklonile uporabe tehnologije. Poleg visokega tveganja za poškodbe ploda z napihljivo napravo, so poškodbe zaradi trka ob drog volana precej bolj resne. Zato primerno nastavljen in pripet varnostni pas skupaj z aktivirano zračno blazino zagotavlja najvišji nivo varnosti. Poleg tega je proti koncu nosečnosti bolje zavrniti potovanje z avtomobilom, zlasti na voznikovem sedežu.
  2. Prenehajte s kajenjem za volanom. Pipa ali elektronska cigareta niste le moteči dejavnik temveč tudi zelo visoko tveganje za poškodbe ob sproženju zračne blazine.
Prenehajte s kajenjem za volanom
  1. Vzdržujte delovanje sistema. Ustrezna opozorilna luč na armaturni plošči nakazuje dobro delovanje sistem. Prižge se ob vžigu avtomobila in se izklopi po 5-6 sekundah. Če je opozorilna lučka ves čas prižgana ali utripa med vožnjo, obiščite servisno delavnico za podrobno diagnostiko.
  2. Nikoli ne odstranite pokrova in izvajajte popravil na mestu, kjer so nameščene napihljive naprave, ne da bi pred tem odklopili akumulator. Le z izklopljenim električnim napajanjem se lahko zaščitite pred nenadnim sproženjem zračne blazine.
Odklopili akumulator

Zaključek

Brez dvoma so zračne blazine ena boljših tehnoloških rešitev za zaščito voznika in sopotnikov pred poškodbami v prometni nesreči. Vendar jih kljub očitnim prednostim spremljajo tudi določene nevarnosti, zato zahtevajo strogo upoštevanje pravil. Če se jih držite ob uporabi drugih pasivnih in aktivnih varnostnih sistemov, boste lahko zaščitili sebe in ostale potnike pred mnogimi nepredvidenimi situacijami na cesti.

Vaš profil je vaš osebni pomočnik

Lahko sledi stroškom avta, ohrani vpise avta in urnik menjave ter shrani priljubljene materiale, opombe in dokumente.