Poraba goriva za večino voznikov ne pomeni le tankanja in zapravljenega denarja na bencinski črpalki. Kako potraten oz. kako varčen je določen avto, je tudi eden izmed najpomembnejših kriterijev, ki jih po navadi upoštevamo ob nakupu. Cene goriv res da vztrajno rastejo, a ko govorimo o porabi, se je potrebno zavedati tudi negativnega vpliva izpušnih emisij CO₂ na okolje, za katerih je bil uveden davek na motorna vozila, upoštevajoč emisijski razred. V tem članku vam bomo razkrili, kako lahko nadzorujete in izračunate porabo goriva svojega avta ter nasvete za varčnejšo vožnjo.
Za dobro razumevanje tematike je najprej dobro vedeti, kaj poraba goriva vozil teoretično sploh pomeni oz. kako se jo izračuna
Pri izračunu porabe gorive sta odločilna dva dejavnika – prevožena razdalja vozila in količina porabljenega goriva. Poraba se lahko izrazi v količini porabljenega goriva za prevoz določene razdalje ali v prevoženi razdalji na enoto količine porabljenega goriva:
Pri izražanju v enotah goriva na določeno razdaljo (L/100 km) manjša številka pomeni večjo učinkovitost porabe goriva, večja pa manjšo; pri izražanju v enotah razdalje na določeno enoto goriva (mpg, km/L itd.) pa je ravno obratno – večja številka pomeni večjo učinkovitost, manjša pa manjšo.
Oglejmo si tudi, kaj pomeni pojem „specifična poraba goriva“. Pomeni razmerje med porabo goriva in proizvedeno močjo motorja. Z njo merimo učinkovitost motorja. Običajno se uporablja za primerjavo učinkovitosti motorjev z notranjim zgorevanjem z izhodno gredjo.
Čeprav se je toplotni izkoristek naftnih motorjev s časom povečeval, pa to ni edini dejavnik, ki vpliva na porabo goriva avta
Na ekonomičnost porabe goriva vplivata zasnova avtomobila kot celote in vzorec uporabe.
Pri vozilih s toplotnim motorjem je količina porabljenega goriva v glavnem odvisna od:Vendar je pri gibajočem se vozilu potrebno upoštevati tudi izgube energije, ki zajemajo učinkovitost motorja (odvisna od vrste motorja, mase avtomobila in njegove obremenitve ter števila vrtljajev motorja), aerodinamično vlečno silo, kotalno trenje, zaviranje (nekaj energije prihrani t.i. regenerativno zaviranje), izgube menjalnika, klimatizacijo, servokrmiljenje, električne sisteme, pripravljenost vozila v mirovanju itd.
Če opažate preveliko porabo goriva, lahko nanjo vplivate sami s preprostimi ukrepi, pomembno pa je tudi, da sami vodite evidenco izračunov povprečne porabe goriva in tako z rednim nadzorom ugotovite energetsko učinkovitost vašega vozila in voznih navad.
Pri tem upoštevajte sledeče korake izračuna porabe goriva in jih ponavljajte po vsakem tankanju:AUTODOC nasvet: Z rednim spremljanjem porabe goriva lahko ne le sklepate o sami energetski učinkovitosti vašega vozila, temveč v primeru nenavadno visoko porabe tudi identificirate morebitne mehanske težave. Poleg tega vam bodo redni izračuni omogočali primerjavo z drugimi modeli vozil, kar vam lahko v prihodnosti pomaga pri pametnejšemu nakupu vozila in doseganju večjih prihrankov. Povprečna poraba goriva za vaše vozilo je zapisana v proizvajalčevem priročniku za uporabo vozila.
Zakonsko določene mejne vrednosti za merjenje onesnaževal so določene po vsej Evropi. Prvi enotni emisijski standardi za osebne avtomobile v EU so začeli veljati že leta 1970. Skupna oznaka „Euro-norm“ je bila uvedena leta 1992 z emisijsko stopnjo Euro 1. Trenutno veljavni standard je Euro 6. Dovoljene mejne vrednosti dušikovih oksidov za osebne avtomobile so se v teku časa znižale za 97 %, mejne vrednosti delcev pa za 98 %.
Le kdo se ne spomni svetovno odmevne afere Dieselgate iz leta 2015, v kateri je bilo dokazano, da je koncern Volkswagen goljufal na testih emisij izpušnih plinov, kar je zagotovo predstavljalo dodatno prelomnico v prizadevanju k še strožjim ukrepom nadzora izpušnih plinov. Tako so zahteve glede omejitve emisij vse strožje, zato morajo vsi novi avtomobili prestati standardizirani postopek testiranja porabe goriva.
Od leta 2017 je v veljavi novi regulativni preskusni postopek WLTP (ang. Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure), ki je nadomestil novi evropski vozni cikel (NEDC) – le-ta se je dokončno poslovil v začetku tega leta. WLTP standard naj bi prinašal številne prednosti, predvsem bolj reprezentativne in resničnejše podatke o porabi goriva in emisijah CO₂. Poleg tega temelji na testiranju, ki prinaša bolj usklajene standarde preskusnih zahtev na svetovni ravni in odraža dejanske razmere pri vožnji, ki vključujejo realnejšo vozno dinamiko in zunanje temperature, višje hitrosti, daljši čas testiranega cikla, krajši čas ustavljanja ter več zaviranja in pospeševanja.
Mednarodni inštitut za potrošniške raziskave (MIPOR) je v sklopu primerjalnega ocenjevanja porabe goriva ugotovil, da so razlike med homologacijskimi in na cesti izmerjenimi vrednostmi velike predvsem pri dizlih (testiranje 50 najpogostejših modelov), in sicer v povprečju več kot 20 %. Pri bencinarjih pa je razlika znašala okoli 14 %. Nerealni podatki o porabi goriva za voznika seveda pomenijo, da kasneje pri vožnji za gorivo plačuje veliko več, kot pa si je obetal ob samem nakupu. Pri bencinarjih so se najslabše odrezali Volkswagen Polo, Citroën C3, Renault Captur, Renault Clio in Peugeot 208 (slednji z razliko 40,9 %), pri dizlih pa Volkswagen Golf in Passat, Renault Megane in Scenic ter AUDI A6 (slednji z razliko kar 58,2 %).
Veliko je voznikov, ki jih pri nakupu zanimajo predvsem avti z najmanjšo porabo goriva.
Za vas smo pripravili seznam trenutno najvarčnejših.- Toyota Prius: Če pomislite na hibridna vozila, je zelo verjetno, da boste najprej pomislili prav na ta avto. Ni čudno, saj velja za prvega množično proizvedenega hibrida na svetu in je postal nekakšen prepoznavni znak hibridnih vozil. Najnovejši Prius je zaradi vpadljive zunanjosti, velikega prtljažnika, tihe vožnje in majhne porabe (kombinirana znaša okoli 4,5 L/100 km) za mnoge več kot odlična izbira. Ostala Toyotina vozila, ki prav tako omogočajo prihranek pri stroških goriva, so še npr. Prius, Corolla ter Camry.
- Ford Fiesta: Najnovejša različica tega avtomobila privablja zanimanje marsikoga, predvsem tistih, ki si želijo nizke račune za porabo goriva. Pohvali se lahko z varčnim 1,0-litrskim bencinskim motorjem EcoBoost s 123 konjskimi močmi s kombinirano porabo 4,6 L/100 km, občutno več prostora na zadnjih sedežih v primerjavi s predhodnimi modeli, poleg tega pa omogoča zabavno vožnjo.
- Hyundai IoniQ: Ta družinski hatchback lahko po varčni porabi goriva (4,6 L/100 km) in praktičnosti brez slabe vesti imenujemo za resnega tekmeca Toyote Prius. Hyundai ioniq je na voljo v električni, hibridni in „plug-in‟ hibridni različici. Pohvali se lahko tudi z velikim prtljažnikom, veliko količino dodatne opreme in varnostnih sistemov ter dostopno ceno.
- Honda Insight: Čeprav gre za hibrid, po obliki ne izgleda tako. Že res, da ne gre za najbolj športni avtomobil na cesti, a ta sedan se lahko pohvali z izjemno nizko porabo goriva (kombinirana poraba 4,9 L/100 km), uporabniku prijazno opremo s številnimi funkcijami in vsestranskim prtljažnim prostorom.
- Kia Niro: Res je, da gre za nekoliko manj varčen hibrid od Toyote Prius, a njegova poraba goriva je za avtomobil na bencin precej impresivna (4,9 L/100 km). V kolikor bi si želeli pri porabi goriva prihraniti še več, sta na voljo tudi električna in plug-in hibridna različica. Pomembno pa je tudi omeniti bogato standardno opremo tega vozila, privlačno zunanjost, dobro zmogljivost v športnem načinu in veliko udobje vožnje.
Z eno izmed najvarčnejših porab med novimi avtomobili na slovenskem trgu na zgolj bencinski oz. dizelski pogon pa se lahko npr. pohvalita Opel Corsa ter Suzuki Swift.
AUTODOC nasveti za varčno vožnjo:
ZAKLJUČEK: Poraba goriva ni pomembna le iz finančnega vidika in morebitnih prihrankov denarja, temveč tudi iz okoljskega vidika. Poleg tega je manjša poraba tudi kazalnik premišljenega sloga vožnje in upoštevanja priporočil za varčno vožnjo. Res je, da spremembe cen goriv v veliki meri vplivajo na finančne izdatke za gorivo, a kot voznik lahko tudi sami v veliki meri neposredno vplivate nanje. Izjemnega pomena je predvsem redno in natančno beleženje porabe, s katerim boste naredili uslugo ne le sebi, ampak tudi okolju, ter pravočasno odkrili morebitne mehanske nepravilnosti in nenavadna odstopanja pri porabi.
Komentar